DLNA چیست؟

زمان انتشار : 10 اسفند 1399

DLNA چیست؟

DLNA مخفف 'Digital Living Network Alliance' است. این یک گروه از سازمان ها مانند بسیاری از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی است که استانداردی را ایجاد کرده است که به همه دستگاه های DLNA امکان می دهد رسانه ها را از طریق یک شبکه خانگی به اشتراک بگذارند. اگر در خانه خود روتر دارید، به احتمال زیاد می توانید دستگاه های سازگار با DLNA را از طریق Wi-Fi خانه خود نیز پیوند دهید. با این حال توجه به این نکته مهم است که شما نمی توانید پشتیبانی DLNA را به دستگاه های موجود خود اضافه کنید.

 

 

DLNA به شما این امکان را می دهد که به صورت بی سیم (wireless) فایل های تصاویر، فیلم و موزیک را از طریق دستگاه هایی مانند لپ تاپ، تبلت و تلفن های هوشمند به یک تلویزیون سازگار با DLNA ارسال کنید. DLNA مخفف عبارت "Digital Living Network Alliance" است و توسط Sony در سال 2003 تاسیس شد. اکنون توسط طیف گسترده ای از دستگاه های سرگرمی خانگی مدرن پذیرفته شده است و امکان پخش ویدئو، موسیقی و عکس را بسیار سریع و آسان در یک نمایشگر بزرگ یا سیستم سینمای خانگی فراهم می کند. علاوه بر دستگاه هایی مثل لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند، دستگاه های دیگری که از DLNA پشتیبانی می کنند شامل دانگل های انتقال تصویر،اندروید تی وی باکس ها و همچنین نرم افزارهایی مانند Kodi، Plex ، ویندوز مدیا پلیر و... می باشند. جالب است بدانید حتی پلی استیشن 3، اکس باکس 360، اکس باکس وان و... همگی از DLNA پشتیبانی می کنند.

DLNA یک استاندارد برای به اشتراک گذاری داده ها از طریق اینترنت خانگی است. با توجه به دستگاه هایی که در اختیار دارید و سازگاری آن ها با DLNA ، ممکن است بتوانید فیلم ها را از لپ تاپ خود به تلویزیون به صورت wireless منتقل کنید، یک MP3 ذخیره شده روی گوشی خود را از طریق سیستم Hi-Fi پخش کنید یا یک عکس از تبلت خود در چاپگر خانگی خود چاپ کنید.

 

 

DLNA چگونه کار می کند؟

دو نوع محصول اصلی DLNA وجود دارد: یکی سرورهای DLNA مانند رایانه های شخصی یا دستگاه ذخیره سازی شبکه و دیگری سرویس گیرنده های DLNA. برای انتقال فیلم، تصویر یا موسیقی مورد نظر خود با استفاده از DLNA به یکی از آنها نیاز دارید.

  • سرور DLNA دستگاهی است که فیلم ها ، موسیقی و تصاویر شما را ذخیره و ارسال می کند. رایانه های شخصی که از ویندوز استفاده می کنند دارای DLNA در سیستم عامل خود هستند و Windows Media Player می تواند به عنوان یک سرور رسانه عمل کند که محل تحویل محتوا و محتوای قابل دسترسی را مدیریت می کند.
  • گیرنده DLNA دستگاهی است که محتوا بر روی آن مشاهده یا پخش می شود و چنین محصولاتی شامل اکثر تلویزیون های هوشمند، نوارهای صوتی و رادیوهای دیجیتال است. برخی از دستگاه ها مانند تلویزیون های مجهز به DLNA حتی ممکن است به همراه نرم افزار اختصاصی رایانه ارائه شوند که پس از نصب به کامپیوتر شما اجازه می دهد مستقیماً با تلویزیون ارتباط برقرار کند.

مشکلاتی که معمولا وجود دارند!

اگر همه دستگاه ها قابلیت DLNA را داشته باشند که به صورت بی سیم ارتباط برقرار کرده و محتوا را به صورت یکپارچه به اشتراک بگذارند، بسیار جالب است اما محدودیت هایی وجود دارد اول از همه فرمت های فایل های متفاوت می توانند کمی مشکل ساز شوند. برخی از دستگاه های DLNA ممکن است فایل های ویدئویی MP4 را پخش کنند، اما دستگاهی که MP4 برای آن ارسال می شود ممکن است این نوع فایل خاص را تشخیص ندهد. همین مورد برای نوع فایل ویدیویی محبوب DivX که بسیاری از تلویزیون های LG از آن پشتیبانی می کنند، صدق می کند. معمولاً یک راه حل وجود دارد که شامل استفاده از سرورهای رسانه (مانند TVersity) برای رمزگذاری (encode) محتوا است. اما این می تواند برای افرادی که از این تنظیمات پیشرفته استفاده نمی کنند، مشکل ساز شود.  

 

 

مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) مانع دیگری است. DRM روشی را که مردم می توانند رسانه های دیجیتال را به منظور محافظت از حق نسخه برداری به اشتراک بگذارند، کنترل می کند. برخی از دستگاه ها با وجود تأیید DLNA، به دلیل وجود محدودیت های DRM ، برخی از موسیقی یا فایل های ویدئویی را با دستگاه های دیگر به اشتراک نمی گذارند. حتی اگر بسیاری از تولیدکنندگان بخشی از DLNA Alliance هستند، برخی از برند های اصلی شبکه خانگی خود را ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر مانند Apple، از DLNA پشتیبانی نمی کنند.

Apple AirPlay و Samsung Link

اپل و سامسونگ هر دو برداشت های DLNA خود را ارائه می دهند - Apple AirPlay و Samsung Link به ترتیب. این سیستم ها به نوعی تضمین سازگاری دستگاه های ارائه شده توسط اپل و سامسونگ به یک شبکه خانگی است. به عنوان مثال یک تبلت Samsung Galaxy Tab می تواند به صورت بی سیم به تلویزیون سامسونگ متصل شود ، در صورتی که در یک شبکه اینترنتی باشند. به همین ترتیب، برای انتقال فیلم یا موسیقی از iPad به دستگاه جدید اپل دیگر، تلاش زیادی لازم نیست. بنابراین ، اگر کاربر بزرگی از محصولات اپل یا سامسونگ هستید، اگر می خواهید فایل های رسانه ای را به اشتراک بگذارید، ممکن است به جای DLNA ، با سیستم های اختصاصی آن ها خدمات بیشتری داشته باشید.

 

 

اتصال بی سیم (wireless) برند خاص

برند های مختلف نرم افزارهای مختلفی برای اتصال به تلویزیون شما دارند. برخی از برنامه های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت به شما امکان می دهند محتوای دستگاه را روی صفحه تلویزیون خود پخش یا نمایش دهید. لپ تاپ هایی با سیستم عامل ویندوز و Apple MacBooks دارای نرم افزار مشابه هستند که به شما امکان می دهد صفحه نمایش خود را روی تلویزیون خود قرار دهید و آن را به یک مانیتور بزرگ تبدیل کنید.

اما چرا به فناوری DLNA نیاز است؟

این روزها بیشتر سرگرمی افراد با کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن است؛ زمانی که تمام دستگاه ها روی یک شبکه قرار میگرفتند به راحتی نمی توانستند با یکدیگر در ارتباط باشند در اینجا بود که DLNA اوضاع را تغییر داد. شما یک هارد دیسک اکسترنال را در نظر بگیرید که می خواهید از محتوای داخل آن که شامل تصاویر، ویدئو یا موسیقی است، استفاده کنید. ممکن است در ابتدا به ذهنتان خطور کند که هارد را به تلویزیون یا حتی لپتاپ یا کامپیوتر وصل کنید اما مشکلی که پیش می آید این است که شما نمیتوانید هارد دیسک خود را مستقیما به هر دستگاهی مثل موبایل یا تبلت متصل کنید. اما راهکار چیست؟

بله درست حدس زدید؛ DLNA! تنها کافیست هارد یا فلش خود را به مودم یا روتر خانه وصل کرده و تنظیمات مربوط DLNA را انجام دهید و به راحتی بتوانید هر محتوایی که میخواهید را از طریق نمایشگر به صورت بی سیم ببینید.

 

 

 

 

 

دسته بندی :
دانگل HDMI

ثبت نظر جدید

ستاره
تماس با ما
خدمات پس از فروش : ۶۶۷۳۴۳۴۶ - ۰۲۱     
تماس با پشتیبانی ( واتس اپ و تماس ) : ۰۹۰۱۳۷۸۴۶۹۴
تماس با مدیریت ( پیامک و واتس اپ ) : ۰۹۳۵۶۷۰۸۷۹۶
آدرس : تهران - خیابان جمهوری - چهار راه سی تیر - مجتمع تجاری فرقانی - همکف - واحد ۲۹ - نادر کامپیوتر
ساعت کاری فروش حضوری و جوابگویی سایت :
شنبه تا چهارشنبه ۹:۳۰ الی ۱۸  پنچشنبه ۹:۳۰ الی ۱۳:۳۰

 

نقشه

 

درباره ی ما

فروشگاه نادر کامپیوتر در سال 1364 شروع به فعالیت نمود و عمده فعالیت خود را از ابتدا بر پايه پيشرفت صدا و تصوير بنا نهاده است. ابتداى فعاليت تصويرى با كامپيوترهاى آميگا و كارت هاى شتابدهنده آن بهمراه ديجيتايزرهاى صدا و تصوير شروع شده و در سال هاى متوالى به همراه پيشرفت تكنولوژى كارتهاى ويدئويى استفاده شده در سراسر دنيا را در اختيار هموطنان عزيز قرار داده است. نادر کامپیوتر با توجه به سابقه طولانی در زمینه صدا و تصویر، فروش محصولات جهانی با کیفیت بالا را در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگی رسمی و شماره یک فروش محصولات Mygica , Ezcap , Ezcast , Ezcast pro , J5 create , V-king , Matrox , Minix , BeeLink , CanopusBlackMagic Design , LenKeng , M-Audio , Logitech , Bafo , Keynet Plus , +Aroun , Creative , Avermedia , Pegasus , Presonus , Focusrite , Sony , Uniclass و ... با گارانتی اصلی می باشد. و اينك با بيش از سه دهه تجربه حرفه ای در زمينه پخش و فروش انواع کارت کپچر اکسترنال و کارت کپچر اینترنال، انواع كارت تدوين حرفه اى ، کارت صدا, مبدل های صدا و تصویر، گیرنده دیجیتال تلویزیون، گیرنده دیجیتال موبایل و تبلت، گیرنده دیجیتال لپ تاپ و کامپیوتر، دانگل HDMI و دانگل های انتقال تصویر، اندروید باکس، مینی پی سی و ... در خدمت كليه هموطنان عزيز ميباشيم. نادر کامپیوتر همچنین همکاری در انجام تجهیز پروژه های بزرگ همانند سالنهای کنفرانس , ویدیو وال های مطرح انجام شده در کشور و پروژه های بزرگ تصویر بردای بخش درمان ( ذخیره سازی و ارسال تصاویر پزشکی )که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته در کارنامه کاری خود دارد . در طی یک دهه اخیر نادرکامپیوتر با راه اندازی سایت اینترنتی خود سعی در ارائه محصولات و خدمات بهتر و ارزنده تر برای کاربران ایرانی برآمده است و اینک با بهره گیری از فروشگاه اینترنتی، ضمن ارائه مطالب تخصصی محصولات و ارائه پشتیبانی و راهنمایی، محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه آنلاین در اختیار کاربر قرار داده است.