کارت کپچر چیست و آیا تمام استریمرها به آن نیاز دارند؟

زمان انتشار : 13 مرداد 1401

کارت کپچر چیست و آیا تمام استریمرها به آن نیاز دارند؟

اگر به پخش زنده بازی‌های ویدیویی در توییچ یا یوتیوب فکر می‌کنید، احتمالا درباره‌ی خریدن یا نخریدن کارت کپچر سؤالاتی برای شما پیش آمده است.

به طور مختصر و مفید باید بگوییم که اگر می‌خواهید محتوای بازی‌های موجود در کنسول‌های مانند ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن را از طریق کامپیوتر به صورت زنده پخش کنید، به یک کارت کپچر نیاز دارید. اما برای پخش گیم‌پلی کامپیوتر پاسخ این سؤال عموما منفی است اما گاهی اوقات هم چاره‌ای جز استفاده از کارت کپچر ندارید.

کارت کپچر چیست؟

---------

کارت کپچر دستگاهی است که همراه‌با رایانه برای ضبط محتوای روی صفحه و رمزگذاری آن (Encode) برای پخش در یک پخشِ زنده (Live Stream) یا ضبط در یک فایل ویدیویی با کیفیت بالا استفاده می‌شود. کارت‌های کپچر را می‌توان با کنسول‌های بازی ویدیویی جدید و قدیمی و همچنین رایانه‌ها و دوربین‌ها استفاده کرد. امروزه کارت‌های کپچر بیشتر توسط استریمرها و گیمرها در حینِ اجرای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شوند.

 

 

امروزه کارت ‌های کپچر در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و از همه مهم‌تر این است که دیگر نیازی به باز کردن کامپیوتر نیست و می‌توان از کارت‌های مستقل خارجی نیز استفاده کرد، هر چند که اگر بخواهید یک کارت داخلی را در سیستم نصب کنید، باید یک اسلات کارت اضافی درکنار کارت گرافیکِ خود برای نصب آن داشته باشید. کارت‌های ضبط خارجی قابل حمل‌ هستند و بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار آسان‌تر و در برخی موارد ارزان‌تر از همتایان داخلی است، زیرا ازطریق USB 3.0 یا USB Type C به رایانه‌ی شخصی شما متصل می‌شوند.

 

کارت کپچر چگونه کار می‌کند؟

 

کارت‌های کپچر درواقع سرویس‌هایی را برای ضبط سیگنال‌های ویدئویی و صوتی از دستگاه‌های دیگر و عموما توسط کابل HDMI فرآهم می‌کنند. این دستگاه به کاربران کمک می‌کند تا اجرای بازی روی کنسول پلی استیشن، ایکس باکس و همین‌طور پی‌سی را ضبط کنند. کارت کپچر مانند یک دریافت‌کننده‌ی داده‌های ورودی عمل می‌کند. وقتی کاربر از دو دستگاه PC برای این کار بهره بگیرد، یک پی‌سی برای اجرای بازی‌ها و دیگری برای استریم کردن بازی استفاده می‌شود، بنابراین کارت کپچر به پی‌سی مخصوص استریم متصل خواهد شد.

 

در حین این عملیات، تراشه‌ی کارت گرافیکی به‌طور مستمر داده‌‌ها را به کارت کپچر منتقل خواهد کرد. این سیگنال ویدئویی ضبط و سپس برای تبدیل به فرمت ویدئویی مورد نظر برای پخش در اینترنت رمزگذاری (Encode) خواهد شد. سرانجام فایل با فرمت مورد نظر در سایت‌هایی مانند توئیچ یا یوتیوب بارگذاری خواهد شد تا برای دیگر کاربران و اعضای سایت قابل استفاده باشد. فایل یا استریمِ مورد نظر سپس در سیستم کاربر نهایی یا همان بیننده رمزگشایی (Decode) شده و قابل دیدن خواهد بود.

برخی کارت‌های کپچر به‌صورت سخت‌افزاری قابلیت رمزگذاری داده‌ به فرمت‌های استاندارد را دارند و بنابراین پردازش این مرحله به‌جای CPU در رایانه، بر عهده‌ی خودِ کارت کپچر خواهد بود. در این صورت بار پردازشی ناشی از عملیات Encode در حین ضبط یا استریم ویدئویی از دوش پردازنده‌ی مرکزی (CPU) برداشته خواهد شد و منابع آن در اختیار اجرای بازی خواهد ماند.

 

 

انواع کارت‌های کپچر

 

دستگاه‌های داخلی و خارجی دریافت و ضبط ویدئویی معمولا برای پلتفرم‌‌های مختلفی طراحی می‌شوند که در اینجا به نحوه‌ی استفاده و کاربریِ آن‌ها در پلتفرم‌های مستقل می‌پردازیم:

سیستم پی‌سی: اگر روی سیستمِ دوگانه کار می‌کنید، یک کارت کچر به شما کمک می‌کند که رایانه‌ی دوم را به رایانه‌ی اصلی متصل کنید. این کار شما را قادر می‌سازد که عملکرد بهینه را در سیستم اصلی در هنگام بازی حفظ کنید. این امر به‌ویژه برای گیمرهای رقابتی مهم است. گیمرهایی که باید با نرخ فریمِ بالا بازی، تصویربرداری و ضبط کنند و به‌طور همزمان هم آن را به‌صورت استریم و زنده پخش کنند.

کنسول پلی استیشن: برای گیمرهای پلی استیشن یک کارت کپچر قطعا انعطاف بیشتری را در انجام برخی کارهای فانتزی به شما می‌دهد. در مقایسه با استفاده‌ی تنها از نرم‌افزار، این کارت به کاربران در پخشِ آسان، ضبط و ویرایش فیلم‌های بازی کمک می‌کند.

کنسول ایکس باکس: کارت‌های کپچر همچنین برای کاربران ایکس باکس نیز مفید هستند، زیرا می‌توانند در مقایسه با نرم‌افزارهای ساده، به آن‌ها کمک کنند تا تصاویر ضبط شده‌ی بازی با اندازه و حجم بزرگ‌تر را مدیریت کنند. پخش و ویرایش با پشتیبانی از کارت کپچر بسیار آسان‌تر می‌شود.

سیستم مک: تعداد کمی از کارت‌های کپچرِ ویژه طراحی شده‌اند که از پخش بازی در پلتفرم مک نیز پشتیبانی می‌کنند. کاربرد کارت کچر برای این پلتفرم نیز بسیار محدود است.

 

انواع کارت کپچر

با توجه به افزایش استفاده از کارت کپچر در سال‌های اخیر و پیشرفت‌های تکنولوژی انواع مختلفی از کپچر کارت تولید شده است. به‌طورکلی کپچرکارت در انواع اکسترنال، اینترنال و مستقل وجود دارد.  همان‌طور که از نام این مدل‌ها مشخص است دو نوع اول برای ضبط تصاویر نیاز به اتصال به کامپیوتر داشته اما مدل مستقل بدون نیاز به رایانه توانایی ضبط تصاویر را خواهد داشت. کارت کپچر بلک مجیک یکی از محبوب‌ترین کارت‌کپچرهای مستقل است.

از سوی دیگر هر کدام از انواع کارت‌کپچر ذکر شده به سه نوع آنالوگ ، دیجیتال و یا ترکیبی از هردو تقسیم‌بندی می‌شود.

 

کارت کپچر آنالوگ

عموما در کارت کپچرهای آنالوگ از پورت Composite برای ورودی تصویر استفاده می‌شود. البته در برخی از مدل‌های کارت کپچر آنالوگ پورت‌های S-Video و Component نیز وجود خواهند داشت. برای ورودی صدا نیز در این مدل از ورودی Line-in کارت صدا یا ورودی مستقیم صدای استریوی RCA استفاده می‌شود. البته امروزه استفاده از Line-in به دلیل افت کیفیت صدا و عدم همزمانی (سینک) صدا و تصویر تقریبا منسوخ شده است.

 

 

کارت کپچر دیجیتال

کارت کپچر دیجیتال برای ورودی تصویر به ورودی فایروایر یا همان 1394 ، ورودی HDMI ، ورودی HD-SDI یا ترکیبی از این موارد مجهز خواهد بود. البته در سال‌های اخیر به دلیل گسترش پورت‌های HDMI و SDI، ورودی 1394 کاربرد کمتری دارد از این رو در کارت‌های جداگانه‌ای که به نام کارت 1394 مشهور هستند با چیپ های مختلف NEC ، VIA ، Agere و Texas Instrument و با سرعت های 400 و 800 تولید می شوند.  از کارت 1394 فقط برای کپچر استفاده نمی‌شود و از آن برای اتصال دستگاه‌های صنعتی ، اسکنرهای حرفه‌ای و البته کارت‌های صدای استودیویی نیز استفاده می‌شود. امروزه کارت‌های کپچر جدید دارای ورودی HDMI یا SDI و یا هردوی آن‌ها بوده و برای کپچر تصاویر با رزولوشن بالا مناسب هستند.

ثبت نظر جدید

ستاره
تماس با ما
خدمات پس از فروش : ۶۶۷۳۴۳۴۶ - ۰۲۱     
تماس با پشتیبانی ( واتس اپ و تماس ) : ۰۹۰۱۳۷۸۴۶۹۴
تماس با مدیریت ( پیامک و واتس اپ ) : ۰۹۳۵۶۷۰۸۷۹۶
آدرس : تهران - خیابان جمهوری - چهار راه سی تیر - مجتمع تجاری فرقانی - همکف - واحد ۲۹ - نادر کامپیوتر
ساعت کاری فروش حضوری و جوابگویی سایت :
شنبه تا چهارشنبه ۹:۳۰ الی ۱۸  پنچشنبه ۹:۳۰ الی ۱۳:۳۰

 

نقشه

 

درباره ی ما

فروشگاه نادر کامپیوتر در سال 1364 شروع به فعالیت نمود و عمده فعالیت خود را از ابتدا بر پايه پيشرفت صدا و تصوير بنا نهاده است. ابتداى فعاليت تصويرى با كامپيوترهاى آميگا و كارت هاى شتابدهنده آن بهمراه ديجيتايزرهاى صدا و تصوير شروع شده و در سال هاى متوالى به همراه پيشرفت تكنولوژى كارتهاى ويدئويى استفاده شده در سراسر دنيا را در اختيار هموطنان عزيز قرار داده است. نادر کامپیوتر با توجه به سابقه طولانی در زمینه صدا و تصویر، فروش محصولات جهانی با کیفیت بالا را در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگی رسمی و شماره یک فروش محصولات Mygica , Ezcap , Ezcast , Ezcast pro , J5 create , V-king , Matrox , Minix , BeeLink , CanopusBlackMagic Design , LenKeng , M-Audio , Logitech , Bafo , Keynet Plus , +Aroun , Creative , Avermedia , Pegasus , Presonus , Focusrite , Sony , Uniclass و ... با گارانتی اصلی می باشد. و اينك با بيش از سه دهه تجربه حرفه ای در زمينه پخش و فروش انواع کارت کپچر اکسترنال و کارت کپچر اینترنال، انواع كارت تدوين حرفه اى ، کارت صدا, مبدل های صدا و تصویر، گیرنده دیجیتال تلویزیون، گیرنده دیجیتال موبایل و تبلت، گیرنده دیجیتال لپ تاپ و کامپیوتر، دانگل HDMI و دانگل های انتقال تصویر، اندروید باکس، مینی پی سی و ... در خدمت كليه هموطنان عزيز ميباشيم. نادر کامپیوتر همچنین همکاری در انجام تجهیز پروژه های بزرگ همانند سالنهای کنفرانس , ویدیو وال های مطرح انجام شده در کشور و پروژه های بزرگ تصویر بردای بخش درمان ( ذخیره سازی و ارسال تصاویر پزشکی )که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته در کارنامه کاری خود دارد . در طی یک دهه اخیر نادرکامپیوتر با راه اندازی سایت اینترنتی خود سعی در ارائه محصولات و خدمات بهتر و ارزنده تر برای کاربران ایرانی برآمده است و اینک با بهره گیری از فروشگاه اینترنتی، ضمن ارائه مطالب تخصصی محصولات و ارائه پشتیبانی و راهنمایی، محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه آنلاین در اختیار کاربر قرار داده است.