ضمن عرض تبریک سال نو، با توجه به تعطیلی پست و تیپاکس کلیه سفارشات بعد از 15 فروردین ارسال خواهد شد.

HDMI ARC در مقابل نوری (Optical)، کدام بهتر است؟

زمان انتشار : 21 آذر 1400

دو تا از محبوب‌ترین راه‌ها برای اتصال سیستم‌ها و نوارهای صوتی گسترده‌تر A/V به تلویزیون و کنسول‌های بازی یا پخش‌کننده‌های رسانه، کابل‌های HDMI ARC و Optical یا Toslink هستند. هر دو می توانند صدای باکیفیت را به سیستم صوتی شما ارائه دهند، اما اگر هر دو گزینه را دارید، کدام را باید انتخاب کنید؟ کابل های HDMI با پشتیبانی ARC (یا حتی eARC) تجربه همه جانبه بهتری را ارائه می دهند. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت HDMI ARC و Optical چیست؟

هم کابل های HDMI و هم کابل های نوری (Optical) یک سیگنال صوتی دیجیتال چند کاناله (multi-channel) را منتقل می کنند، اما در جایی که کابل های نوری فقط به آن صدای دیجیتال محدود می شود، HDMI هم به عنوان یک کابل انتقال تصویر و هم به عنوان کابل صوتی طراحی شده است؛ به همین دلیل است که در کنسول‌های بازی، پخش‌کننده‌های Blu-ray و تلویزیون‌ها کاربرد رایجی دارد. کابل HDMI اتصال یک منبع واحد به یک خروجی را آسان می کند.

 

 

اگرچه هم کابل های HDMI و هم کابل های نوری می توانند صدای فراگیر 5.1 را پشتیبانی کنند، HDMI استاندارد جدیدتری است (مخصوصاً نسخه های 2.0 و 2.1 آن). این موضوع باعث می‌شود از فناوری‌های صوتی جدیدتر مانند Dolby Atmos، TrueHD، DTS HD، و Dolby Digital Plus پشتیبانی کند، که می‌تواند تفاوتی واقعی در کیفیت صدای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان ایجاد کند (اگر از آنها پشتیبانی کنند). کابل‌های HDMI 2.1 حتی می‌توانند از صدای فراگیر 7.1 پشتیبانی کنند، که آن را به تنها گزینه مناسب برای بالاترین تنظیمات صوتی تبدیل می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین کابل‌های HDMI و کابل‌های نوری، پشتیبانی از کانال بازگشت صدا (audio return channel) یا فناوری ARC است. این موضوع اجازه می دهد تا یک کابل یک منبع رسانه مانند پخش کننده Blu-ray یا کنسول بازی را به یک سیستم A/V خارجی وصل کند و کابل HDMI دیگری را به تلویزیون متصل کند. با ایجاد ارتباط دو طرفه در طول کابل HDMI، تعداد کابل های استفاده شده را به حداقل می رساند.

کابل‌های نوری نمی‌توانند به این هدف برسند، به این معنی که یک تنظیم مشابه، منبع رسانه را از طریق HDMI به تلویزیون متصل می‌کند و یک اتصال نوری ثانویه بین تلویزیون و سیستم A/V را مشاهده می‌کند.

 

 

کابل های HDMI و نوری (Optical) نیز متفاوت ساخته شده اند. کابل های نوری از فناوری فیبر نوری برای انتقال سیگنال استفاده می کنند، بنابراین به طور موثر از شیشه ساخته شده اند. این منجر به اتصال با کیفیت بالا با احتمال کمتر از دست دادن یکپارچگی سیگنال در طول کابل می شود. کابل‌های HDMI معمولاً با مس ساخته می‌شوند، بنابراین برای دستیابی به یک اتصال با کیفیت بالا که از تداخل خارجی محافظت می‌شود، نیاز به محافظ دارند.

این موضوع فقط در طول های بیشتر و استفاده از کابل های با کیفیت پایین تر که محافظ کافی ندارند واقعاً یک مشکل است. همه کابل‌های غیرفعال کابل HDMI با کیفیت بالا ساخته شده‌اند و از مس جامد با محافظ کافی برای اطمینان از کیفیت سیگنال HDMI ARC استفاده می‌کنند.

آیا باید از HDMI ARC روی optical استفاده کرد؟

اگر سیستم A/V شما از HDMI ARC پشتیبانی می‌کند، قطعاً ارزش استفاده از آن را از طریق اتصال نوری (Optical) دارد. اگرچه optical یک اتصال خوب برای سیستم های قدیمی است که تنها گزینه اتصال است، HDMI آرایه بسیار بیشتری از پشتیبانی فناوری صوتی را ارائه می دهد که منجر به صدای با کیفیت بهتر برای تماشای محتوای مدرن و بازسازی شده می شود.

علاوه بر این، می‌توانید از فناوری‌های HDMI ARC و eARC برای به حداکثر رساندن تعداد بلندگوهای صدای فراگیر خود استفاده کنید. کابل‌های HDMI 2.1 با eARC از صدای فراگیر 7.1 به همراه تمامی پیشرفته‌ترین فناوری‌های صوتی پشتیبانی می‌کنند. اگر به دنبال استفاده از کنسول های بازی نسل جدید برای بازی و پخش Blu-ray هستید، این امر به ویژه مهم است، زیرا هر دو کنسول از HDMI 2.1 برای حداکثر کیفیت ویدیو و صدا استفاده می کنند. این به شما امکان می‌دهد از فناوری eARC برای راه‌اندازی ساده و با کیفیت بالا برای ویدیو و صدا استفاده کنید.

 

 

HDMI ARC در مقابل طول کابل نوری

یکی از زمینه هایی که کابل های نوری می توانند برتری جزئی نسبت به همتایان HDMI خود داشته باشند، طول کابل است. کابل های نوری می توانند کیفیت سیگنال قوی را در طول های بسیار بیشتر از کابل های HDMI غیرفعال استاندارد حفظ کنند. در جایی که یک کابل نوری استاندارد و با کیفیت می تواند تا 50 فوت کشیده شود، بیشتر کابل های HDMI، به ویژه کابل های نسل جدید HDMI 2.1، فقط به 15 فوت محدود می شوند. اگر به کابل HDMI 2.1 طولانی تری نیاز دارید، باید کابل HDMI 2.1 فعال را انتخاب کنید. این کابل ها می توانند تا 50 فوت اندازه گیری کنند و به راحتی با طول طولانی ترین کابل های Toslink رقابت کنند. با این حال آنها به طور قابل توجهی گران تر هستند.

از طرف دیگر، اگر به پهنای باند بیشتر HDMI 2.1 نیاز ندارید یا می‌توانید به جای اتصال HDMI eARC به یک HDMI ARC بسنده کنید، کابل‌های غیرفعال HDMI 2.0 می‌توانند تا 25 فوت طول بکشند قبل از اینکه یکپارچگی سیگنال زیر سوال برود. کابل‌های فیبر نوری فعال HDMI 2.0 می توانند تا 100 فوت کشیده شوند، اما هزینه بالایی دارند.

دسته بندی :
اکستندر

ثبت نظر جدید

ستاره
تماس با ما
خدمات پس از فروش : ۶۶۷۳۴۳۴۶ - ۰۲۱     
تماس با پشتیبانی ( واتس اپ و تماس ) : ۰۹۰۱۳۷۸۴۶۹۴
تماس با مدیریت (فقط پیامک ) : ۰۹۳۵۶۷۰۸۷۹۶
آدرس : تهران - خیابان جمهوری - چهار راه سی تیر - مجتمع تجاری فرقانی - همکف - واحد ۲۹ - نادر کامپیوتر

 

نقشه

 

درباره ی ما

فروشگاه نادر کامپیوتر در سال 1364 شروع به فعالیت نمود و عمده فعالیت خود را از ابتدا بر پايه پيشرفت صدا و تصوير بنا نهاده است. ابتداى فعاليت تصويرى با كامپيوترهاى آميگا و كارت هاى شتابدهنده آن بهمراه ديجيتايزرهاى صدا و تصوير شروع شده و در سال هاى متوالى به همراه پيشرفت تكنولوژى كارتهاى ويدئويى استفاده شده در سراسر دنيا را در اختيار هموطنان عزيز قرار داده است. نادر کامپیوتر با توجه به سابقه طولانی در زمینه صدا و تصویر، فروش محصولات جهانی با کیفیت بالا را در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگی رسمی و شماره یک فروش محصولات Mygica , Ezcap , Ezcast , Ezcast pro , J5 create , V-king , Matrox , Minix , BeeLink , CanopusBlackMagic Design , LenKeng , M-Audio , Logitech , Bafo , Keynet Plus , +Aroun , Creative , Avermedia , Pegasus , Presonus , Focusrite , Sony , Uniclass و ... با گارانتی اصلی می باشد. و اينك با بيش از سه دهه تجربه حرفه ای در زمينه پخش و فروش انواع کارت کپچر اکسترنال و کارت کپچر اینترنال، انواع كارت تدوين حرفه اى ، کارت صدا, مبدل های صدا و تصویر، گیرنده دیجیتال تلویزیون، گیرنده دیجیتال موبایل و تبلت، گیرنده دیجیتال لپ تاپ و کامپیوتر، دانگل HDMI و دانگل های انتقال تصویر، اندروید باکس، مینی پی سی و ... در خدمت كليه هموطنان عزيز ميباشيم. نادر کامپیوتر همچنین همکاری در انجام تجهیز پروژه های بزرگ همانند سالنهای کنفرانس , ویدیو وال های مطرح انجام شده در کشور و پروژه های بزرگ تصویر بردای بخش درمان ( ذخیره سازی و ارسال تصاویر پزشکی )که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته در کارنامه کاری خود دارد . در طی یک دهه اخیر نادرکامپیوتر با راه اندازی سایت اینترنتی خود سعی در ارائه محصولات و خدمات بهتر و ارزنده تر برای کاربران ایرانی برآمده است و اینک با بهره گیری از فروشگاه اینترنتی، ضمن ارائه مطالب تخصصی محصولات و ارائه پشتیبانی و راهنمایی، محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه آنلاین در اختیار کاربر قرار داده است.