چه تفاوت‌هایی میان تصاویر 720p ،1080p و 1080i وجود دارد؟

زمان انتشار : 05 اسفند 1402

دو روش نمایش 1080p و 1080i هر دو قادر به نمایش تصاویر 1920×1080 پیکسل هستند، اما نحوه انجام آن متفاوت است. حروف "i" و "p" به نحوه نمایش تصاویر اشاره دارد. 1080i به " interlaced scan / اسکن درهم آمیخته شده " و 1080p به " progressive scan / اسکن پیشرونده" اشاره دارد.

 

 

صفحه نمایش 1080i چگونه کار می‌کند؟

با 1080i، کل تصویر به دو قسمت ویدیو تقسیم می‌شود. هر فیلد حاوی نیمی از خطوط است که کل تصویر را تشکیل می‌دهند: اولی فقط شامل خطوط فرد و فیلد دوم فقط شامل خطوط زوج است. این دو فیلد در حالت‌های متناوب نمایش داده می‌شوند و به مغز انسان اجازه می‌دهد تا کل تصویر را بدون اینکه متوجه شود از دو میدان تشکیل شده، بازسازی کند. این فناوری اغلب در تلویزیون‌هایی با سرعت اسکن 50 هرتز استفاده می‌شد. اما با توجه به اینکه تلویزیون‌ها دیگر محدود به 50 هرتز نیستند، این روزها با فرمت 1080i (interlaced scan) مواجه نخواهید شد.

 

 

صفحه نمایش 1080p چگونه کار می‌کند؟

درست مانند نمونه 1080i ، روش نمایش 1080p دارای وضوح 1920×1080 پیکسل است. برای درک تفاوت بین روش‌های نمایش، باید یک بار دیگر به خطوط نمایش نگاه کنیم.

در حالی که فرمت نمایش 1080i بین دو فیلد متناوب است که هر کدام فقط نیمی از تصویر را شامل می‌شود، ولی نمایشگر 1080p (progressive scan) همه خطوط را همزمان نمایش می‌دهد. در حالی که چشم انسان معمولاً نمی‌تواند فناوری 1080i را تشخیص دهد، 1080p مزایای آشکاری در صحنه‌هایی با حرکت زیاد دارد. در حالت 1080i، یک جسم در حرکت سریع می‌تواند از میدان اول به میدان دوم منتقل شده باشد و تصویری تقریبا تار  برای بیننده ایجاد کند. در مقایسه، 1080p (progressive scan) اجازه می دهد تا کل محدوده حرکت نمایش داده شود و تجربه واضح‌تری را برای بیننده ایجاد کند. به همین دلیل است که امروزه فرمت نمایش 1080p را در اکثر صفحه‌نمایش‌های کامپیوتر و تلویزیون‌های مدرن می‌بینید.

 

 

تصاویر در وضوح 1080p و 720p

1080 و 720 در 1080p و 720p نشان دهنده وضوح صفحه نمایش عمودی یا ارتفاع در پیکسل است. هرچه تعداد پیکسل‌های یک تصویر بیشتر باشد، واضح تر خواهد بود. به این ترتیب، وضوح صفحه نمایش 1920x1080 (دو میلیون پیکسل در صورت ضرب) باید دو برابر وضوح تصویر 1280x720 (کمتر از یک میلیون پیکسل) واضح تر ظاهر شود. در همین حال، p در 1080p و 720p مخفف progressive scan است که تصاویر فول فریم را سریعتر از " interlaced scan / اسکن درهم" به‌روزرسانی می‌کند.

 

 

1080p و 720p در بازی

وضوح صفحه نمایش می تواند به ویژه در بازی‌های ویدیویی مهم باشد. از آنجایی که تعداد پیکسل‌های بیشتری در 1080p وجود دارد، برای یک تجربه بصری روان، آنتی آلیاسینگ ( anti-aliasing ) کمتری مورد نیاز است. این بدان معنی است که 1080p نه تنها به احتمال زیاد بهتر از 720p به نظر می‌رسد، بلکه به طور کلی تجربه بازی بهتری را به همراه خواهد داشت، زیرا anti-aliasing می‌تواند سرعت کنسول یا رایانه را کاهش دهد.

 

1080p و 720p چه تفاوت‌هایی دارند؟

اکنون متوجه شده اید که هر دو 1080p و 720p به چه معنا هستند، اجازه دهید برخی از تفاوت های اصلی را مورد بحث قرار دهیم. در اینجا برخی از تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌گیرد:

کیفیت تصویر: اگرچه تفاوت بسیار کمی بین کیفیت تصویر هر دو 1080p و 720p وجود دارد، تفاوت بین این دو باعث می‌شود که 1080p تصویر واضح‌تری نسبت به 720p ایجاد کند. با این حال، این حداقل است، بنابراین اگر نگران انتخاب یک مانیتور 720p مقرون به صرفه به جای یک مانیتور فول اچ دی (full HD) هستید، بعید است که با مشکلات عمده تصویر مواجه شوید.

 

تعداد پیکسل: البته یکی از قابل توجه ترین تفاوت‌های این دو وضوح، تعداد پیکسل است. 720p دارای تعداد پیکسل کمتر از یک میلیون پیکسل است، در حالی که 1080p بیش از دو میلیون پیکسل دارد. این تاثیر کمی بر کیفیت و وضوح تصویر دارد.

 

استفاده از داده: مصرف داده یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین 1080p و 720p است. وقتی در مورد استفاده از داده صحبت می‌کنیم، به میزان داده مورد نیاز برای پخش یک فیلم یا برنامه تلویزیونی در ساعت اشاره می‌کنیم. برای 720p، یک ویدیوی 60 فریم در ثانیه حدود 1.86 گیگابایت در ساعت مصرف می‌کند، در حالی که 1080 حدود 3.04 گیگابایت در ساعت استفاده می‌کند.

 

 

1080p60 چه معنایی دارد؟

گاهی اوقات بعد از روش نمایش، عددی را می بینید. این به تعداد فریم ها یا فیلدهایی که در ثانیه نمایش داده می‌شود اشاره دارد. به عنوان مثال، هنگام مشاهده مشخصات فنی TAGARNO PRESTIGE گزینه 1080p60 را مشاهده خواهید کرد. این بدان معنی است که میکروسکوپ 60 فریم در ثانیه را نمایش می‌دهد و به دلیل حجم اطلاعاتی که در هر ثانیه نمایش داده می‌شود، تصویری صاف و بدون تاخیر ایجاد خواهد کرد.

60 فیلد در ثانیه با روش نمایش 1080i، کیفیت تصویر یکسانی را به همراه ندارد. تفاوت در این واقعیت نهفته است که اسکن interlaced اینگونه نمایش داده خواهد شد که 30 فیلد با خطوط فرد و 30 فیلد با خطوط زوج را نمایش می‌دهد که در مجموع 30 فریم کامل را ایجاد می‌کند نه 60. نرخ فریم 1080p (progressive scan) به 30 می‌رسد. در هر دو مورد، مانیتور فقط نیمی از آنچه را که توسط خود دوربین ضبط کرده است، نمایش می‌دهد.

 

ایجاد امکانات جدید با رزولوشن 1080p60 روی صفحه نمایش کامپیوتر

میکروسکوپ‌های دیجیتال TAGARNO همیشه 60 فریم در ثانیه را روی مانیتور و همچنین روی صفحه کامپیوتر نمایش می‌دهند. نرخ فریم بالا در صفحه رایانه به شما امکان می‌دهد تا فیلد میکروسکوپ را به‌عنوان بخشی از بررسی یک مشکل با یک نمونه، به‌طور زنده در یک جلسه با همکاران به اشتراک بگذارید. این فرآیند نیاز به ارسال تصاویر برای همه شرکت‌کنندگان از طریق ایمیل را از بین می‌برد و به شما امکان می‌دهد راه حلی کارآمدتر پیدا کنید و همه بتوانند یک بازرسی بی‌درنگ و بی‌نقص را ببینند.

دسته بندی :
تکنولوژی

ثبت نظر جدید

ستاره
تماس با ما
خدمات پس از فروش : ۶۶۷۳۴۳۴۶ - ۰۲۱     
تماس با پشتیبانی ( واتس اپ و تماس ) : ۰۹۰۱۳۷۸۴۶۹۴
تماس با مدیریت ( پیامک و واتس اپ ) : ۰۹۳۵۶۷۰۸۷۹۶
آدرس : تهران - خیابان جمهوری - چهار راه سی تیر - مجتمع تجاری فرقانی - همکف - واحد ۲۹ - نادر کامپیوتر
ساعت کاری فروش حضوری و جوابگویی سایت :
شنبه تا چهارشنبه ۹:۳۰ الی ۱۸  پنچشنبه ۹:۳۰ الی ۱۳:۳۰

 

نقشه

 

درباره ی ما

فروشگاه نادر کامپیوتر در سال 1364 شروع به فعالیت نمود و عمده فعالیت خود را از ابتدا بر پايه پيشرفت صدا و تصوير بنا نهاده است. ابتداى فعاليت تصويرى با كامپيوترهاى آميگا و كارت هاى شتابدهنده آن بهمراه ديجيتايزرهاى صدا و تصوير شروع شده و در سال هاى متوالى به همراه پيشرفت تكنولوژى كارتهاى ويدئويى استفاده شده در سراسر دنيا را در اختيار هموطنان عزيز قرار داده است. نادر کامپیوتر با توجه به سابقه طولانی در زمینه صدا و تصویر، فروش محصولات جهانی با کیفیت بالا را در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگی رسمی و شماره یک فروش محصولات Mygica , Ezcap , Ezcast , Ezcast pro , J5 create , V-king , Matrox , Minix , BeeLink , CanopusBlackMagic Design , LenKeng , M-Audio , Logitech , Bafo , Keynet Plus , +Aroun , Creative , Avermedia , Pegasus , Presonus , Focusrite , Sony , Uniclass و ... با گارانتی اصلی می باشد. و اينك با بيش از سه دهه تجربه حرفه ای در زمينه پخش و فروش انواع کارت کپچر اکسترنال و کارت کپچر اینترنال، انواع كارت تدوين حرفه اى ، کارت صدا, مبدل های صدا و تصویر، گیرنده دیجیتال تلویزیون، گیرنده دیجیتال موبایل و تبلت، گیرنده دیجیتال لپ تاپ و کامپیوتر، دانگل HDMI و دانگل های انتقال تصویر، اندروید باکس، مینی پی سی و ... در خدمت كليه هموطنان عزيز ميباشيم. نادر کامپیوتر همچنین همکاری در انجام تجهیز پروژه های بزرگ همانند سالنهای کنفرانس , ویدیو وال های مطرح انجام شده در کشور و پروژه های بزرگ تصویر بردای بخش درمان ( ذخیره سازی و ارسال تصاویر پزشکی )که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته در کارنامه کاری خود دارد . در طی یک دهه اخیر نادرکامپیوتر با راه اندازی سایت اینترنتی خود سعی در ارائه محصولات و خدمات بهتر و ارزنده تر برای کاربران ایرانی برآمده است و اینک با بهره گیری از فروشگاه اینترنتی، ضمن ارائه مطالب تخصصی محصولات و ارائه پشتیبانی و راهنمایی، محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه آنلاین در اختیار کاربر قرار داده است.