آشنایی با تکنولوژی استریمینگ (streaming) و لایو استریم

زمان انتشار : 22 دی 1399

مدیا استریمینگ Media Streaming، یک تکنولوژی برای انتقال محتوا که معمولا شامل صدا و تصویر است، میباشد. با استریمینگ نیازی به دانلود کردن فایل ندارید و فقط باید از طریق اینترنت، فایل چند رسانه ای خود را مشاهده کنید. شما میتوانید در هر لحظه و هرجا که میخواهید فایل مورد نظر که ممکن است ویدئو، صدا یا تصویر باشد را بدون اینکه دانلود کنید، به وسیله اینترنت مورد استفاده قرار دهید. در دنیای امروزه که اینترنت بیشترین کاربرد را دارد، استریمینگ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

در کل دو روش برای دانلود محتوا به وسیله اینترنت وجود دارد:

  1. دانلود progressive
  2. استریمینگ (streaming)

امروزه سریع ترین روشی که برای رسیدن به محتوای مورد نیاز وجود دارد، استریمینگ میباشد. اما روش دیگری  به نام دانلود progressive است که یک روش قدیمی به حساب می آید و تا قبل از استریمینگ به وسیله آن اطلاعات مد نظر را دانلود میکردید. اما در ادامه با ویژگی های هرکدام و تفاوت موجود بین آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

  • دانلود progressive همانطور که اشاره شد یک روش قدیمی است که در حال حاضر هم بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش فایل مورد نظر را به وسیله اینترنت دانلود کرده و ذخیره میکنید. بعد از دریافت کامل فایل مد نظرتان آن را اجرا کرده و مشاهده میکنید.
  • روش استریمینگ به کل فرق میکند. در این روش محتوای مورد نظرتان را قبل از دانلود کردن میتوانید مشاهده کنید. به عنوان مثال زمانی که وارد سایت Youtube میشوید، با کیلیک روی ویدئو مورد نظر و بدون دانلود کردن آن میتوانید آن را مشاهده کنید؛ این یک نمونه از استریمینگ میباشد. از نمونه های دیگر آن میتوان به سایت های شناخته شده مثل آپارات، Spotify، Sound Cloud و ... میتوان اشاره کرد.

 

 

انواع استریم و کاربردهای آن ها

  1. ارائه محتوا بصورت دائمی یا مقطعی

در این نوع از استریم فایل محتوا که متیواند شامل صدا، ویدئو یا تصویر باشد، روی یک سرور شخصی یا عمومی ولی معتبر به وسیله شما قرار خواهد گرفت و افراد بسیاری میتوانند به آن دسترسی پیدا کرده و آن را مشاهده کنند. این روش از استریم بسیار پرکاربرد میباشد و افراد بسیاری هستند که روزانه ویدئوهای خود را در سایت های معتبر قرار میدهند و دیگران از آن ها استفاده میکنند.

 

 

  1. لایو استریم یا همان پخش زنده

در روش لایو استریم محتوا به صورت زنده در دسترس کاربران قرار میگیرد. از جمله مواردی که لایو استریم در آن ها کاربرد دارد شامل کلاس های آموزشی، جلسات و کنفرانس ها، پخش شبکه های ورزشی، گیم استریم و ... میباشند. لایو استریم نسبت به ارائه محتوا بصورت دائمی کاربرد کمتری دارد ولی بسیار توسعه پیدا کرده است. در ادامه لایو استریم دقیق تر معرفی خواهد شد.

 

 

لایو استریم همانطور که از نام آن مشخص است و اشاره شد همان پخش زنده محتوا به صورت صوت و تصویر است و به وسیله اینترنت میباشد. در لایو استریم شما میتوانید به دو صورت محتوا را به صورت زنده در اختیار کاربران قرار دهید. یکی به روش محدود و یکی به روش نامحدود. در روش محدود شما میتوانید مشخص کنید که چه افرادی میتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و در روش نامحدود شما محتوا را در دسترس عموم قرار میدهید. برای ارائه محتوا در لایو استریم به نرم افزار نیاز دارید که این نرم افزارها به دو بخش تقسیم میشوند:

  • نرم افزارهای عمومی که دارای سرورهای فوق العاده قوی هستند. از معروف ترین نرم افزارهای عمومی میتوان به Twitch، Youtube Live، لایو اینستاگرام اشاره کرد و در نمونه های ایرانی آپارات لایو و لنز و آنتن که برای برنامه های ورزشی مورد استفاده قرار میگیرند، را میتوان نام برد. شاید با برخی از این نرم افزارهای عمومی آشنا باشید و میدانید که این نرم افزارها برای عموم استفاده میشوند و عضویت در آن ها معمولا بدون هزینه میباشد.  
  • نرم افزارهای تخصصی که معروف ترین آن ها Adobe Connect است از کامپیوتر شما یا یک سرور اختصاصی برای ارتباط با کاربران و ارائه دادن محتوا استفاده میشود. نرم افزارهای تخصصی بیشتر در برگزاری کلاس های آموزشی و کنفرانس ها کاربرد دارد. اینگونه نرم افزارهای حرفه ای به علت اینکه دارای هزینه های بالایی هستند برای استفاده کاربران در خانه مقرون به صرفه نمیباشد.

 

 

کارکرد Streaming به چه نحو است؟

در استریمینگ یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد. فرستنده به وسیله یک سرور یا نرم افزار محتوا را در اینترنت به اشتراک گذاشته و با شرایط مشخص شده توسط او (محدود یا نامحدود) کاربران به آن دسترسی پیدا خواهند کرد. برای پخش صدا و تصویر در استریمینگ، قسمتی از محتوا (صدا و تصویر) به وسیله نرم افزار روی سیستم ذخیره میشود که به ان بافر (buffer) گفته میشود. مقدار بافر به وسیله نرم افزار یا سخت افزار مشخص میشود. این مقدار معمولا بر حسب مگابایت بوده و بین بازه های 15 تا 30 ثانیه است. این قابلیت باعث میشود که هنگام کند شدن سرعت یا قطع شدن اینترنت، تصویر را بدون قطع شدن مشاهده کنید. توجه داشته باشید که اگر زمان کندی سرعت یا قطعی اینترنت طولانی شد، صدا و تصویر نیز قطع شده و با وصل شدن اینترنت مجددا وصل خواهد شد.

نادرکامپیوتر نماینده انحصاری Mygica  و نماینده رسمی فروش Ezcap  در ایران محصولات متنوع انالوگ و HD  در ضمینه استریمینگ ارایه کرده که میتوان برای انالوگ به محصولات : Mygica iGrabber Live , Mygica Capit    و Ezcap 158  و در محصولات HD  به Ezcap 31 , Ezcap 287P , Ezcap287 , Ezcap264 , Ezcap2694K ,  Ezcap262 :  و Mygica U800II اشاره کرد.

دسته بندی :
Stream

ثبت نظر جدید

ستاره
تماس با ما
خدمات پس از فروش : ۶۶۷۳۴۳۴۶ - ۰۲۱     
تماس با پشتیبانی ( واتس اپ و تماس ) : ۰۹۰۱۳۷۸۴۶۹۴
تماس با مدیریت ( پیامک و واتس اپ ) : ۰۹۳۵۶۷۰۸۷۹۶
آدرس : تهران - خیابان جمهوری - چهار راه سی تیر - مجتمع تجاری فرقانی - همکف - واحد ۲۹ - نادر کامپیوتر
ساعت کاری فروش حضوری و جوابگویی سایت :
شنبه تا چهارشنبه ۹:۳۰ الی ۱۸  پنچشنبه ۹:۳۰ الی ۱۳:۳۰

 

نقشه

 

درباره ی ما

فروشگاه نادر کامپیوتر در سال 1364 شروع به فعالیت نمود و عمده فعالیت خود را از ابتدا بر پايه پيشرفت صدا و تصوير بنا نهاده است. ابتداى فعاليت تصويرى با كامپيوترهاى آميگا و كارت هاى شتابدهنده آن بهمراه ديجيتايزرهاى صدا و تصوير شروع شده و در سال هاى متوالى به همراه پيشرفت تكنولوژى كارتهاى ويدئويى استفاده شده در سراسر دنيا را در اختيار هموطنان عزيز قرار داده است. نادر کامپیوتر با توجه به سابقه طولانی در زمینه صدا و تصویر، فروش محصولات جهانی با کیفیت بالا را در دستور کار خود قرار داده است و نمایندگی رسمی و شماره یک فروش محصولات Mygica , Ezcap , Ezcast , Ezcast pro , J5 create , V-king , Matrox , Minix , BeeLink , CanopusBlackMagic Design , LenKeng , M-Audio , Logitech , Bafo , Keynet Plus , +Aroun , Creative , Avermedia , Pegasus , Presonus , Focusrite , Sony , Uniclass و ... با گارانتی اصلی می باشد. و اينك با بيش از سه دهه تجربه حرفه ای در زمينه پخش و فروش انواع کارت کپچر اکسترنال و کارت کپچر اینترنال، انواع كارت تدوين حرفه اى ، کارت صدا, مبدل های صدا و تصویر، گیرنده دیجیتال تلویزیون، گیرنده دیجیتال موبایل و تبلت، گیرنده دیجیتال لپ تاپ و کامپیوتر، دانگل HDMI و دانگل های انتقال تصویر، اندروید باکس، مینی پی سی و ... در خدمت كليه هموطنان عزيز ميباشيم. نادر کامپیوتر همچنین همکاری در انجام تجهیز پروژه های بزرگ همانند سالنهای کنفرانس , ویدیو وال های مطرح انجام شده در کشور و پروژه های بزرگ تصویر بردای بخش درمان ( ذخیره سازی و ارسال تصاویر پزشکی )که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته در کارنامه کاری خود دارد . در طی یک دهه اخیر نادرکامپیوتر با راه اندازی سایت اینترنتی خود سعی در ارائه محصولات و خدمات بهتر و ارزنده تر برای کاربران ایرانی برآمده است و اینک با بهره گیری از فروشگاه اینترنتی، ضمن ارائه مطالب تخصصی محصولات و ارائه پشتیبانی و راهنمایی، محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه آنلاین در اختیار کاربر قرار داده است.